Kamtoerisme


Waarom je toekomst boeken in de afdeling Toerisme?

Weinig zaken kunnen de mens zo fascineren als de kennismaking met vreemde landen, klimaten, volkeren en culturen.
Zeker het toerisme varieert volgens de tijdgeest en internationale omstandigheden, maar altijd heeft de mens de drang gekend om te reizen, hetzij als vorm van ontspanning, hetzij als een speurtocht naar zichzelf en anderen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de afgelopen vijftien jaar het internationale toerisme een sterke vlucht genomen heeft, zowel op het vlak van het aantal reizigers als van hun bestedingen, en dat de toeristische sector continu op zoek is naar competente mensen.
Dit zijn enkele projecten en uitstappen van de afdeling Toerisme: Luchthaven Deurne, MAS, Vakantiesalon, Mechelen Campus Thomas More, Bedrijfsbezoeken, Hotels. Opmerking: Uiteraard varieert het aanbod van jaar tot jaar.
Er worden ook gastsprekers op school uitgenodigd.
Al deze projecten en uitstappen zijn voor de leerlingen van de studierichting Toerisme, maar zij nemen ook deel aan andere uitstappen die bij hun graad vermeld staan.
De leerlingen gaan geregeld op excursie om het gidsen onder de knie te krijgen.
In het derde jaar moeten ze vooral observeren. Vanaf het vierde jaar geven ze zelf gidsbeurten.
Dit gebeurt voornamelijk in onze eigen stad Mortsel en verschillende steden in België. Elk jaar maakt het vierde, vijfde en zesde jaar van de toerismeafdeling gedurende één week een grondige studie van een toeristische regio ter plekke.
Ze leren er gidsen, kaarten interpreteren, routetrajecten uitstippelen en multidisciplinair zelfstandig werken. De GWP kan gaan naar de Westhoek,Brussel, Oostende,Londen,Berlijn ...
Als leerlingen niet kunnen participeren om gegronde redenen, wordt er een vervangprogramma voorzien in eigen stad of in Antwerpen.


Stage

De leerlingen zijn verplicht deel te nemen aan een blokstage die loopt van de maandag tijdens de krokusvakantie tot en met het weekend van de tweede daaropvolgende schoolweek.
De leerlingen wordt de mogelijkheid geboden in contact te komen met een reële werksituatie.
Zij zullen de kennis en vaardigheden opgedaan in de afdeling toerisme tijdens de voorbije schooljaren kunnen toetsen aan de werkelijkheid.
De leerlingen zullen een zekere routine verwerven in verband met het arbeidsritme eigen aan de toeristische sector.
Daarnaast krijgen de leerlingen voldoende mogelijkheden om hun talenkennis in de praktijk waar te maken.
De stageplaatsen zijn erkende toeristische bedrijven in België.
De begeleiding en evaluatie gebeurt door de stagebegeleidster, mevr.Hoffman, in constructief overleg met de stagementor op de stageplaats.
Bij de evaluatie wordt zowel de persoonsgerichte houding (o.a. voorkomen, taalgebruik, contactvaardigheid, zin voor samenwerking,motivatie en verantwoordelijkheidsbesef, kritische zin, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen) als de taakgerichte houding (o.a. belangstelling en inwerkingscapaciteit, creativiteitszin, stiptheid en nauwkeurigheid, kwaliteitszorg, efficiëntie in het uitvoeren van de opgedragen taken) beoordeeld.
De leerlingen stellen een stagedossier samen dat ook deel uitmaakt van de evaluatie.
De stagebeoordeling kan worden ingebracht als element bij de eindevaluatie door de delibererende klassenraad over het al dan niet geslaagd zijn van de leerling voor het leerjaar in kwestie.
Vanuit de optiek dat de leerplandoelstellingen onverkort dienen gerealiseerd, kan de school, in hoofde van een individuele leerling, al dan niet beslissen tot een inhaalstage indien deze leerling omwille van ziekte of een andere gewettigde reden de stage niet op het voorziene tijdstip heeft kunnen verrichten. We zijn ervan overtuigd dat de stage een meerwaarde biedt.
Indien U nog vragen hebt kunt U steeds terecht bij Mevr. Hoffman.